НАУКОВО-МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ КОЗАЦЬКИХ КЛАСІВ

Автор: иерей Максим Райков вкл. .

На сьогодні козацький клас є однією з найбільш результативних інноваційних моделей навчання й національного виховання учнівської молоді.

Не випадково у багатьох областях України за сприяння влади щорічно створюються й підтримуються десятки  козацьких  класів.

Однак у козацькому місті Суми такі класи створюються лише завдяки неймовірних зусиль шанувальників і цінителів передових освітніх технологій, етнопедагогіки, традицій і звичаїв славного Січового товариства.

Серед таких шанувальників і козаки Сумської паланки Міжнародної громадської організації «Козацтво Запорозьке». Вони багато часу витрачають на розробки програмного  й навчально-методичного забезпечення діяльності учнів козацьких класів. Повсякденно працюють над описом тих успішно проведених  заходів, які у майбутньому можуть використовувати учителі й вихователі груп продовженого дня з учнями козацьких класів молодшого шкільного віку.

Завдяки самовідданій творчій праці козаків і берегинь Сумської паланки Міжнародної громадської організації «Козацтво Запорозьке», козацькі класи  м. Суми  визнані кращими в Україні. Інститут проблем виховання національної академії педагогічних наук України впродовж багатьох років поширює досвід діяльності учнів козацьких класів на території України й далеко за її межами, проводить (на базі Сумського державного педагогічного університету  імені А.С. Макаренка та КУ Сумська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 25 м. Суми) Міжнародні та Всеукраїнські науково-практичні конференції з міжнародною участю «Інноваційні підходи до виховання учнів козацьких класів і хортингістів у навчальних закладах». Рівень таких конференцій досить високий. На останній з них було представлено 139 наукових доповідей, у числі яких 15  – іноземних науковців із 10 країн світу.

На жаль, впродовж останніх 17 років одним із суттєвих недоліків такої діяльності є робота з козачатами  на суто громадських засадах у вільний від роботи час, що унеможливлює працю ентузіастів з усіма учнями козацького класу.

Все ж, незважаючи на всі негаразди, козаки й берегині не тільки організовують і здійснюють різноманітну  навчальну й розвивальну діяльність  козачат  у стінах школи, а й ходять з ними на прогулянки, проводять екскурсії, походи. Спрямовують дітей на участь у суспільно корисних туристсько-екологічних заходах. Пишуть для них екологічні казки, наповнені пізнавальним і науковим змістом, що спонукає дітей до переосмислення своїх вчинків, формує в них почуття сприймання краси, любові до рідної природи й відповідального ставлення до неї.

Як правило, більшість туристько-екологічних мандрівок завершуються створенням пісні, віршу  чи оповідання для дітей молодшого шкільного віку. Не винятком була й остання екскурсія до міського козацького скверу імені святого праведного Петра Калнишевського.

 В. Лях  З чиєї вини страждають клени?

         У своєму житті багато людей намагаються робити добрі справи. А буває й так, що здійснюючи ніби гарний вчинок, людина неосмислено чинить лихо. Так трапилося і з кількома «добродійниками», які напередодні Водохрещення надумали обрізати нижні гілки дерев у міському козацькому сквері імені святого праведного Петра Калнишевського.   Вони не погодили свої дії з козаками – істинними знавцями природи і  господарями цього зеленого куточку краси.

         «Добродійники» наспіх розрідили крони молодих дерев. Серед них – клен гостролистий і клен дрібнолистий. Звідки таким людям було знати, що сокорух у цих дерев починається не навесні як у інших, а тоді, – коли їм стає тепліше.

         23 січня запроменилося сонечко. Першими скупими сльозами заплакав клен дрібнолистий. На морозі його краплини одразу замерзали, утворюючи солодку бурульку. Цим смаколиком залюбки ласували козачата. По-дитячому раділи, сміялися.

1 лютого потеплішало. З усіх кленів почав витікати сік у місцях зрізаних гілок. Від цього стовбури дерев потемнішали. Стали мокрими аж до самої землі. Тепер діти розхвилювалися.  Їм    було не до сміху.  Адже у школі вони дізналися, що цей сік мав надходити до численних бруньок…

– Хіба здогадуються дерева, за що їм таке лихо? – замислено й сумно розмірковували вслух козачата.

Вони враз згадали людей, котрі так заповзято ранили дерева. Із-за такого проступку клени будуть страждати впродовж  кількох місяців: при зігріванні променями зимового сонця, дотику теплого лагідного вітру, зміні погоди…

Згадали козачата і слова своєї учительки: «Тільки добрі й мудрі люди спроможні здійснювати гарні та корисні вчинки». Не просто згадали, а й назавжди закарбували їх у своїй дитячій пам’яті.

Задумалися дітлахи й над тим, як допомогти зраненим деревам.

        Виходить, що недарма так натхненно й вимогливо навчає Ліна Крівшенко майбутніх господарів рідного краю.  

м. Суми,01.02. 2018 р.

Температура повітря -2  –  0

генерал-командор Віктор Лях,

отаман Сумської паланки

МГО «Козацтво Запорозьке»

  • IMG_4785
  • IMG_7163
  • IMG_7173
  • IMG_7177
  • IMG_7205

 

Добавить комментарий


Защитный код
Обновить